Nimic+
Care e acuzația? Cu ce greșește
Biserica Ortodoxă Română? Clar și elementar: BOR nu e liberală, adolescentă și
americană. Și mai aproape de science-fiction: autorii acestor reproșuri nu se
prefac. Pentru ei, critica Bisericii Ortodoxe e o datorie extrasă din marele
pachet civic: claritate morală, lupta cu întunericul și eliminarea corupției. În strînsoarea acestui clește
virtuos, BOR e ultima instituție majoră care ne leagă de un trecut cultural
nedemn și politic degradant. Prezentul prelungește păcatele trecutului. Astfel,
genetica greco-slavă a ortodoxiei produce, și azi, o dependență care ne ține în
preajma Rusiei. La fel de vechea ei înhăitare servilă cu puterea politică mereu
non-liberală ne interzice, și azi, să respirăm pînă la capăt aerul tare al statului
de drept. Influența ei populară face din
prea mulți o turmă orabă și ticăloasă care paște gazoanele din grădina democrației.
S-ar putea înțelege de aici că
România e o teocrație. Că trăim într-un Teheran pravoslavnic în care toată
lumea e obligată să defileze în rasă călugărească (și acasă și la mol). În care
tot omul e silit să se lepede de Satana după ce iese din MacDonalds și să jure
pe biblie cînd deschide un cont la bancă. Dacă nu e așa (încă) și dacă nu vrem
să trăim așa, atunci trebuie să ascultăm, cît mai e timp, povața civică și să
luăm lumină de la apostolii ei.
În fond, toate argumentele par să ducă
într-acolo. Istoria, sau, mai degrabă, istoricii, ne spun că Biserica și
slujitorii ei s-au prostituat și discreditat în brațele tîrfei comuniste. Asta,
spre deosebire de tăria nestrămutată a clasei intelectuale și de palmaresul ei neînfricat,
de la Mihail Sadoveanu citire. Primul Vicepreședinte al Republicii Populare Române
și Președinte al Marii Adunări Naționale a deschs drumul pe care au pășit demn
nenumărați intelectuali și artiști români. De la ei trebuia să ia pildă
Biserica Ortodoxă.
Autorul acestor rînduri e, prin
botez, creștin ortodox. Nu ortodox practicant, nu cunoscător al doctrinei și nu
apropiat al bisericii. Mai curînd, unul din acei observatori arțăgoși care s-au
lovit și dezgustat adesea de relieful neîngrijit al ierarhiei ortodoxe. De
lipsa de cultură a unora, de lăcomia sau nerușinarea altora. Cu timpul, toate
aceste reportaje sociale au fost echilbrate de înțelegerea rolului spiritual,
național și comunitar al Bisericii. Nu în urma unei revelații ci la capătul
unei lungi dezamăgiri provocată de demagogia liberală și de falsificarea
patrimoniului democratic. Paradoxal, discursul expansionist și aroganța
”democraților” militanți au sfîrșit prin a-mi dezvălui, mie și altor discreditați
civic, rolul și importanța Bisericii Ortodoxe în viața românilor. În același
timp, experiența ascensiunii liberal progresiste a ultimilor 10-15 ani a
devenit irespirabilă.
În numele cui e, de fapt, denunțată
și pregătită de evacuare Biserica Ortodoxă? Una din pretențiile implicite al
criticilor BOR e tocmai salvarea sau regenerarea credinței creștine,
compromisă, abandonată sau uitată de o ierarhie ortodoxă primitivă și înjositor
de lumească. Nu vă așteptați la un contra-argument savant. Ce e de spus vine
din sărăcia combativă a bunului simț: nimeni nu s-a plîns de înșelăciune.
Bunicii și părinții mei au trăit, alături de Biserică, fără să se fi revoltat.
În jur, nu e de văzut o criză religioasă stîrnită de ”trădarea clerului”. Reclamația
împotriva corupției și superstiției ortodoxe nu vine de la credincioșii de
rînd. Ca întotdeana, ea e lansată de mințile care se cred obligate la
păstorirea unui neam în derivă. Ținta: un uber-civism în care vulgul,
nespălații, comunii și ne-educații nu își mai au locul. Marele Corector al
traiectoriei naționale a scos din nou capul la suprafață. Intelghenția e la
post și își oferă generos serviciile obligatorii.
Bănuiala cea mare e că, încă o dată,
critica nu e onestă. A fi liberal e legal dar nu neapărat moral. Critica
liberală a Bisericii e mai mult decît îngăduită într-o societate liberă dar
asta nu previne și nu exlude frauda. Contradicțiile criticii liberale curg și
lărgesc delta defăimării.
Acuzația care găsește Bisreica
Orotodxă vinovată de îndepărtarea de litera și spiritul creștinismului e primul
din aceste sofisme indecente. Da, pentru cine caută așa ceva, există un divorț
între Biserică și Creștinism dar el e de găsit în toată furia lui obscenă în
sînul Bisericii Protestante și Neo Protestante Occidentale. În radicalismul
demolator al ierahiei bisericești germane, engleze sau americane. În
acrobațiile doctrinale și rituale care au făcut din Bisericile Occidentale un
cabaret militant. Nu în imobilismul ortodox. Prin urmare, acuzația e absurdă și
se așază cu tot meritul în registrul ”dezinformării” (obsesia și industria de vîrf
a cenzorilor post-comuniști). În această schemă perversă, Biserica trădătoare e
Biserica Ortodoxă, în care nu se clintește un cuvînt din Scripturi. Iar
Biserica ultra-creștină e Biserica Occidentală, în care creștinismul e de nerecunoscut.
Așadar, a a elimina și răstălmăci înseamnă a păstra. Iar a rămîne fidel
înseamnă a abandona.
Următoarea acuzație privește
inapetența Bisericii Orotdoxe la statul de drept. Autorii acestei imputări
pretind că nu cunosc natura distinctă a instituțiilor creștine. Deocamdată,
Biserica nu e Partid, Sindicat, Ziar, Blog sau ONG. Dă asta Bisericii dreptul
de a fi o realitate paralelă și indiferentă la mersul lumii? Nu. În schimb, dă avalanșei
liberale dreptul să se proclame singură pe lume.
Liberalismul e în esență o idee care
promite eliberarea (vă scăpăm de Dumnezeu!) prin înscăunarea Omului-Demiurg,
într-o Ordinie Nouă și Finală, curățată de trecut, limite și superstiție.
Contradicția e evidentă: ”eliberarea” religioasă presupune adoptarea febrilă a
unei alte religii, anti-creștine și anti-naturale. La baza noii gnoze stau
puterea și datoria de a nega și distruge bazele lumii reale și constrîngerile
ei ”injuste”.
Tezele și dilemele noii religii dau
un tablou mînjit de pensula unui idiot. Lui îi datorăm tembelismele care rescriu
și strică definiția statului de drept și, mai larg, a naturii
umane. E vorba de credința în diversitate ca toleranță a oricărei idei dacă ea coincide
cu recomandarea oficială. Și de paradoxuri chic din care e greu de ales
nestemata: pe cînd primul Papă musulman? pe cînd primul Rege republican? Căci
avem, deja și celebrăm sincer, sub șantaj progresist: primul bărbat femeie, prima
femeie bărbat și primaul/prima nici unul/una ci nimic+.
E BOR problema? Desigur. Dar numai
ca obstacol în calea viiturii progresist-liberale.
Comments
Post a Comment