Barbu, Iliescu și ai noștri
Două lucruri sînt în noi, rămîn cu noi și ne ajută să refuzăm
cunoașterea pură: condiția tribală și, sora ei prea-supusă, frica de adevăr.
Mai simplu: în ciuda bunei noastre opinii despre umanitate, sîntem dintotdeauna
și pentru totdeauna sortiți să gîndim mitic, nu rațional, totemic, nu obiectiv, mereu dependenți de apartenența la
un grup și la valorile lui. Vulgar dar mai simplu: noi și ai noștri!
Dacă asta e o consolare, e de spus că acestă deformare defilează susținută de o logică morală
schiloadă: ai noștri sînt întotdeauna mai buni pentru că sînt ai noștri – ai
lor sînt întotdeauna mai răi pentru că nu sînt ai noștri. De unde rezultă că nesuferita
teorie a lui Carl Schimtt e corectă (principiul fundamental al politicii e distincția
prieten-dușman) și, încă mai important, că autorul acestor rînduri e
simpatizant fascist. Dar asta se știa. Ce nu se știa e că el cochetează, mai
nou, cu marxismul și ceaușismul. Așa cum se va putea lesnea vedea în rîndurile
de mai jos.
Două șocuri recente au zdruncinat pacea festivă a ierarhiilor noastre.
Mai întîi, Revista Dilema Veche a îndrăznit să publice un dosar aniversar-critic, la centenarul nașterii scriitorului Eugen Barbu.
Apoi, Ion Iliescu a revenit, probabil pentru ultima oară, în actualitate, cu un
lung interviu
confesional-analitic acordat fostului Ministru PSD al Culturii, Ionuț Vulpescu.
Ce au în comun Barbu și Iliescu? Prea puțin, în istoria reală a anilor
premergători lui 1989. Barbu și Iliescu au trăit sub comunism, în poziții de
vîrf. Primul, într-o ascensiune care l-a pus în postura de ”ministru” delegat
de Securitate peste scena și culisele culturii. Puterea lui Barbu a fost curmată
abia în decembrie 1989. Puterea lui Iliescu a început abia din decembrie 1989.
Ce îi leagă cu adevărat pe Barbu și Iliescu apare abia după
1989 și ține de de indignarea cu care e întîmpinată orice încercare de a-i reevalua
în calitatea lor strict profesională: de scriitor, respectiv politician.
Atît Barbu cît și Iliescu pedalează în fruntea plutonului Paria care
asigură nevoia de puritate și orientare morală a lumii bune – acea lume care se
definește pe sine prin delimitare de rău și prin refuzul de a atinge orice
lepros sau lucru atins de vreun lepros.
Trebuie spus că aceste observații nu sînt un reproș. Greața de
impuritate, fetișul igienei morale și angoasa de contagiune sînt (prea)umane. Numai că aceste
limite și interdicții descriu o realitate pe care prmotorii moralității astăzi
dominante o practică în timp ce o resping.
Pentru ei, a fi tribal e tot ce poate fi mai greșit și, în acleași
timp, tot ce poate fi mai natural (dacă e vorba de nevoile propriului trib). Cum
se împacă aceste două verdicte incompatibile? Simplu. Contradicția trebuie
ignorată pentru că nu există. Cine a decis că e și că reprezintă binele, nu
poate încălca binele, orice ar face.
Această dispensă care îi scutește pe practicanții purității etice de
prorpia teorie asigură mari beneficii formale dar provoacă inevitabil pierderi
de conținut. Cultura și istoria sînt primele atinse și împuținate.
Astfel, Barbu Eugen e intangibil pentru că a fost o figură de frunte
a tribului advers. Într-adevăr, Barbu a oficiat abject ca mare preot al
calomniei, șantajului și defăimării, sub comanda Securității. Același Barbu a
scris proză și a dat cîteva opere de vîrf (Oaie
și ai săi, Groapa, Princepele). Manualul contemporan de
etică spune că lucrurile trebuie
despărțite. Barbu jandarmul cultural trebuie separat de scriitor. Operația
revine elitelor noastre cultrale care se revendică tocmai de la capacitatea
rară de a face loc valorii, indiferent de context. În fond, dacă Barbu a lăsat
în biblioteci proză de calibru, valoarea lui trebuie recunoscută - cu dinții
strînși - iar prezența lui în cultura contemporană nu trebuie să mire sau să
scandalizeze. În acest punct, ne întîlnim, însă, cu o neputință înverșunată. Logica
tribală bate măr princiiple înalte.
Am ajuns, iar, în situația idioată în care nu ne mai putem privi
literatura fără a consulta mai întîi ghidul de orientare corectă. A-l lăuda pe Barbu
a devenit totuna cu a-l critica pe Cărtărescu. Pe acest drum, nu ne așteaptă decît
bigotismul agresiv: etapa în care a nu-l insulta suficient pe Barbu devine totuna
cu a-l insulta suficient pe Cărtărescu. Neplăcut sau nu, există, în literatură,
nu în morală, un platou pe care Barbu și Cărtărescu se întîlnesc. Amîndoi sînt
imitatori și prelungitori de canon. Barbu imaginează și scrie un neo-folcor literar
deja inventat de cîntăreți ai mahalalelor și visători orientali ca N. Filomn, G.M.
Zamirescu și V. I. Popa. Cărtărescu iese de sub mantia exotic-levantină a lui
D. Bolintineanu și I.Barbu. În ambele cazuri, stilul, atmosfera și recuzita
trăiesc din parafraza voit vetustă a timpurilor trecute și a lumilor proiectate
nostalgic. Dar, toatea astea numai și numai într-o geografie care acceptă
literatura română și nimic altceva. Barbu și Cărtărescu nu sînt identici sau
egali. Amîndoi sînt literatură.
Nu există sau n-ar trebui să existe scriitori izoniți din liertatură
de fotografia lor de prim-plan politic. Există sau ar trebui să existe doar
scriitori care comunică în sînul aceleiași culturi. Excepție fac impostorii
care se agață de literatură știind prea bine că îi sînt străni, fără să își
facă o problemă din asta (lista e vastă, de la A.Toma la N.D. Fruntelată). Răspunderea
pentru păstrarea echilibrului natural în această rezervație spirituală e enormă
și aparține celor ce au în grijă cultura, înțeleasă ca istorie și expresie
spirituală a lumii românești.
După 1989, elitele noastre culturale, fosta țintă a dejecțiilor lui
Barbu, au cîștigat tot. Asta însemană că au preluat cultura, literatura, artele
și direcția ideilor publice. E mult mai mult decît puterea economică și
politică – amîndouă dependente de temperatura morală și de ideile la putere. În
aceste condiții, e cu totul normal ca oamenii noștri de carte să trateze
cultural cultura și să respecte, fără inerdicții și rescriere, tot ce au cîștigat
și au luat în păstrare. Inclusiv, dacă nu mai ales, cazurile limită ca Eugen
Barbu. Dacă vor să se ferească de ridiol, oamenii culturii învingătoare nu
trebuie să mai poarte un război pe care l-au cîștigat acum 30 de ani. Criza terminală
care amenință cultura românească nu e recuperarea lui Barbu ci, infinit mai
grav, dispariția culturii înseși, asediată, negată și masacrată de nihilismul
născut sub chipul libertății de a ignora sau de a exploda orice a împlinit mai
mult de 15 minute.
Aceeași probelmă a fost transferată în istoria noastră politicpă după
interviul lui Ion Iliescu. Iliescu a vorbit mult, inteligent și revelator despre
o viață care acoperă toată istoria noastră posbelică. Interviul lui Iliescu nu
e străin de problemele ce au însoțit figura omului politic. Din păcate, prin
omisiune. De-a lungul unui interviu amplu și ”testamentar”, nici Iliescu, nici
Vulpescu n-au găsit timpul de a rosti măcar un cuvînt despre Piața Universității,
despre Mineriadă sau despre moartea deja uitaților Crăiniceanu și Frumușanu.
Oricum intervenția lui Iliescu nu contează (încă). Personajul istoric
și gîndurile lui sînt, în continuare, blestemate. Din 1989 încoace, un amestec
indestructibil de ură, suspiciune și credință ardentă în toți zeii Anti ai noii
lumi democartice îl înconjoară și dețin pe Ion Iliescu. Interdicția nu a fost
ridicată și unul din motivele acestui blocaj e tocmai examenul sever pe care
reevaluarea lui Iliescu îl cere celor tentați să o facă. A recunoaște valoarea
și importanța lui Iliescu înseamnă a lepăda multe din idealurile tinereții și a
descopri în ele măcar un grăunte de naivitate, exaltare și prejudecată.
În ce mă privește, sînt dator să o fac. Asta poate duce ușor la
concluzia că m-am înscris retro-activ în FSN și activ în PSD. De fapt, e mai
simplu. Mă obligă deceniile petrecute profesional și moral în preajma sau chiar
în mijlocul lumii născute după decembrie 1989. L-am insultat, pătimaș și
ironizat cu poftă pe Ion Iliescu, întotdeauna sincer și de multe ori greșit.
Reconsiderarea de astăzi nu are a face cu omul. Cine îi va citi
recentele delcarații îi va remarca limitele. Adevărat, Iliescu gîndește
părtunzător și face, de fapt, cea mai importantă analiză-meditație asupra
istoriei noastre comuniste și post-comuniste, din cîte s-au scris după 1989. În
același timp, însă, Iliescu e prins în clișeele scientismului-sociologic marxist al anilor ’70.
Iliescu nu mai e comunist dar e un om de stînga, așa cum ar fi fost bine să fie,
încă de la mijlocul anilor 60, mulți din colegii lui demnitari ai Partidului
Comunist.
După violul comunist din 1947, istoria noastră a deraiat tragic,
pentru a doua oară, la mijlocul anilor ’60. Cauza: lipsa sau implozia gîndirii
reformist-marxiste la vîrful Partidului Comunist și între intelectualii care
făceau politică admisă sau dizidentă (spre deosebire de cazul ceh, polonez,
maghiar, iugoslav și, mult mai tîrziu, sovietic).
Pare absurd dar lipsa unei școli de reflexie marxistă printre
intelectuali și, mai ales, în activul superior de partid ne-a costat enorm. În
absența ei, comunismul s-a brutalizat, a dezvoltat un delir național-autarhic
și a măturat orice mijloace de cunnoaștere și auto-cunoaștere. Cu această
observație cidată, ajungem la secretul nerostit al revoluției sau loviturii de stat
din decmbrie 1989 – aici titulatura contează mai puțin.
Problema societății românești și a celor ce puteau să o reprezinte, e
absența. Lumea intelectual-culturală nu a participat la istorie. Din multe
motive: frică, șantaj, nepregătire, calcul prudent. La fel de înțeles, poporul
a fost deasemenea absent. Și mai limpede, partidul însuși era nepregătit pentru
orice altceva decît eternizarea dinastiei Ceaușescu. În consecință, schimbarea
de putere și apoi de regim a fost culeasă de Iliescu și grupul asociat lui. Revoluția
a fost făcută de un eșalon de partid marginal încurajat foarte probabil de
sprijin extern. Asta nu îl face vinovat pe Ion Iliescu, deși i-a asigurat ura
și deăimarea perpetuă a celor ce se știau absenți de la istorie.
Iliescu a reușit să evite catastrofele care puteau duce România
într-un ungher sîngeros și nedemn. A pornit, desigur, cu iluzia unui socialism
respirabil dar a pierdut rapid această speranță-proiect. Mai mult, faimoasa lui
temporizare, plicticosul limbaj de lemn și experiența cenușie acumulată în
decenii de ședințe au dat stabilitate unei societăți confuze. Pragmatismul l-a
făcut să se replieze repede pe direcția pro-occidentală. Astăzi, odată cu explicațiile
veridice ale lui Iliescu, toate aceste lucruri par mai clare.
Ce putem face în fața blocajului Barbu-Iliescu e să ne apropiem de o
stare de conștiință în care să înglobăm propria istorie și cultură. Ion Iliescu
nu trebuie reabilitat ci, pru și simplu, recunoscut la dimenisunile reale. La
fel, Eugen Barbu. Asta nu înseamnă a face din Iliescu un Churchill și din Barbu
un Rebreanu. Dar nici a-l ține pe Iliescu pe postul de Ceaușescu II și pe Barbu
alături de Sahia.
Nu avem de ce să le mulțumim dar avem de ce să fim cinstiți cu noi
înșine iar asta cere să ne luăîm în primire istoria. Și pe a noastră și pe a
lor.
Comments
Post a Comment