Valoarea comunismului și Epoca de Aur
Candidat AUR la candidatura la Președinție, Sergiu Mihalcea a lansat
un program
în care explică, după mintea lui, mersul
istoric al României moderne. Beneficiare ar trebui să fie generațiile care n-au
trăit sub comunism și nu îi cunosc adevărata față. Viitorul Președinte își ia
sarcina de a dezvălui adevărul.
Pe scrut, România modernă a fost clădită de cîteva figuri istorice
bazale. După cît înțelege Mihalcea, Nicolae Ceuașescu a fost, alături de colegii
Cuza și Ferdinand, unul din acei oameni mari care ne-au tras spre modernitate.
Ghinionul lui Ceuașescu a fost că Securitatea l-a lucrat și defăimat dar asta
nu îl păcălește pe Mihalcea care poate privi fără patimă la mersul adînc al
istoriei. Și ce vede Mihalcea privind atent și obiectiv? O țară care a pierdut
enorm pierzîndu-l pe Ceaușescu. Securitatea și urmașii ei au luat puterea și,
în 35 de ani, n-au ajuns nici măcar la genunchiul lui Ceaușescu. S-ar putea
crede că, în aceiași 35 de ani, Mihalcea a ajuns la maturitate. Nu e cazul.
Prilejul e bun pentru a deschide o discuție despre valoarea reală a comunismului.
După 1990, o parte nu tocmai neglijabilă a societății românești a rămas cu
memoria unui comunism stimabil și productiv. Refrenul ”dar au construit și n-au furat ca hoții de azi” e, în continuare,
rostit de numeoși veterani care și-au trăit tinerețea și au muncit sub comuism.
Ar trebui notat, totuși, că această line a apăriut numai după ce formula de viață a milioane de oameni a fost sfărîmată,
odată cu baza industrială a României. Astăzi, nimeni nu vrea să își mai aducă
aminte de scrîșnetul, disperarea și propaganda acelor ani de reformă, privatizare
și lichidare dar asta nu micșorează șocul existențial cumplit trăit, atunci, de
atîția oameni.
Cu timpul, memoria comunsimului a început să treacă într-o revizuire
pe care generațiile noi o fac, de la distanță, teoretic și relativist, fără să
fi cunoscut acele vremuri. Treptat, pe măsură ce legăturile trăite cu regimul
comunist se împuținează iar teoria și optica distantă se inteprun ca mediatori,
comunsimul și Ceaușescu devin altceva și altcineva: niște obiecte istorice discutabile
și frecventabile. Pentru o posteritate din ce în ce mai străină de anii
1947-1989, oroarea naturală a comunismului nu mai are miros și conținut. Ca
multe alte epoci și regimuri, comunismul de ”deshidratează” și devine un
concept neutru.
Procesul e natural dar nu obligatoriu. Nazismul, de pildă, e exceptat
de la istoricizare. În fond, ordinea în care trăim, încă, ordinea politică și
morală post-belică, se sprijină pe victoria împotriva nazismului.
Un exemplu amuzant e destinul isotric al regimului fanariot. Realitatea
istorică spune că epoca fanariotă a fost o etapă degradantă, cu o românime arendată
în bloc și redusă la rolul de bazin extractiv. Cu toate astea astea, istoricizarea
epocii a fost posibilă, după cum se vede în valul recent de lucrări care
descoperă virtuțile și rafinamentele regimului fanariot. Operația e complet
neserioasă. Ea vine, pur și simplu, din snobism sau, mai exact spus, dintr-un
abuz literar-artistic, plasat în locul istoriei propriu-zise.
Dar ce a făcut rău Ceaușescu? Cîteva lucuri ar trebui amintite și
predate noilor generații.
Ceaușescu a pus capăt micii liberalizări comuniste și, după 1971, a
instaorat un regim de dictatură personală fără fisură. A hotărît că știe tot și
poate orice. A construit un sistem de idolatrie ermetică în jurul propriei
persoane. A trecut economnia în regim de robie planificată, cu obiectivul unic
de a achitare a datoriei externe (contractată tot de Ceaușescu). A demolat
părți istorice ale Bucureștiului și a strămutat zeci de mii de bucureșteni
pentru a face loc unor coșmelii faraonice. A interzis orice formă de gîndire și
exprimare care nu îi reunoșteau și citau geniul. A ținut România în frig și
întuneric pentru a economisi energia necesară industriei care trebuia să facă
export. A golit piețele și magazinele de alimente. A pornit la distrugerea
satelor și îngămădirea țăranilor în complexe și cantine în care turmele umane
urmau să mănînce și să doarmă după un program fix. Și-a pus nevasta șefă peste
toate cîte n-avea el timp să facă și a declarat-o al doilea geniu al cuplului
conducător. În fond ce mare rău a făcut Ceuașescu?
Da, Ceaușescu a făcut și lucuri bune: irigații, hidrotehnică, energie
nucleară, metroul. Numai că, palmaresul comunist trebuie gîndit integral. Între
1947 și 1989, comunismul a avut la dispoziție 42 de ani de putere totală.
Echivalentul a 10 mandate prezidențiale consecutive, fără opoziție, fără presă
liberă, fără justiție independentă, fără restricții, critică și dezbatere. Greu,
nu?
E normnal și inevitabil ca istoria să își schimbe înțelesurile în
timp și să repare sau întregească impresiile prime. Dar asta nu poate fi totuna
cu a minți sau ignora, din prostie sau din naivitate. Comunismul a fost o
epoocă mult prea îndelungată și importantă pentru a fi lăsat pe mîna ageamiilor
revizioniști. Ceaușescu a fost comunismul și, dealtfel, a murit în funcție
(prin împușcare repetată).
Da, comunismul poate fi înțeles și reinterpretat, azi, ca un efort planificat
de modernizare brutală a societății românești. Rezultatele acestei sforțări uriașe
au dus la cîștiguri solide, orori fără egal și degradare de masă. Puse în
balanță, toate aceste realizări și surpări dau un rezultat negativ. Efortul a
fost enorm, cîștigurile mult mai mici. Epoca de Aur a avut gust de scrum. Pînă
la urmă, comunismul a ajuns la apogeu dar prețul gloriei paranoice a ideii
comuniste a fost plătit de români. Și de cei ce o știu și de cei ce n-o știu.
Și de cei ce au pierit și de cei ce au supraviețuit.
A pune la robotă, a disciplina, a alinia și a forța o societate nu
sînt totuna cu a îmbunătăți. Pînă la urmă, fibra umană cedează sub greutatea
acumulată și repetitivă a erorii înarmate cu puteri depline și resurse nelimitate.
A construi nu e totuna cu a pune pe picioare structuri masive, idoli primitivi și
energii stoarse din mulțimi. Comunismul presupune sclavia.
În replică, tîmpenia, lăcomia și
lașitatea ultimilor 35 de ani de politică democratică nu există pentru a face
din comunism o alternativă retrospectiv mai bună. Comunismul trebuie măsurat și
comparat cu propriile promisiuni și principii. Iar liberalismul ultilor 35 de
ani cu promsiunile și principiile liberalismului.
Critica oligarhiei de azi trebuie să
curteze libertatea de mîine, nu robia de ieri. Dealtfel, dacă e ceva grav de
sesizat în falimentul liberalismului contemporan atunci e vorba exacy de
apropierea și schimbul de experiză opresivă cu comunismul.
Bine remorcată de noua practică occidentală, România democratră, a recuperat
cîteva din instrumentele de control perfecținate de comuniști: subordonarea
justiției, delictul de opinie, cenzura justificată de ”adevărul științific”, îndoctrinarea
în masă.
Alternativa la oligarhimsul liberal
consolidat astăzi, nu e comunismul iar a fi ”suveranist” nu înseamnă a înlesni rătăcirea în nostalgii de om fără minte. Eșecul
liberalismului nu poate face din comunism o orînduire mai bună. La fel cum ororile
comunismului nu pot imacula și sacraliza liberalismul, scutindu-l de critică și
reproș.
Dacă AUR e gata să plece pe drumul
simplificat în care răul prezent ”aurește” comunismul, atunci șansa unei corecții
aplicate sistemului pseudo-democrat la care am ajuns astăzi e pierdută. Iar AUR
va muri ridicol, dovedind că lecția comunismului a reușit și poate produce,
după 35 de ani, încă o clasă de nătărăi militanți. Electoratul AUR nu merită o
nouă Epocă de Aur.
Comments
Post a Comment